Fodaftryk

En sansestimulerende aktivitet, der tester tilliden og samarbejdsevnen.
Vi prøvede det for flere år tilbage på min tidligere arbejdsplads, hvor vi riggede papir på rulle, vandbaljer og maling til i en gymnastikhal, så børnene kunne gå 3-4 meter med maling på fødderne, og bagefter få deres skridt med hjem.
Da jeg kom hjem med mit tryk, bad jeg dengang min søn om at gå på samme papir men med grøn maling på, og det “kunstværk” hænger stadig fremme i min stue.
Det har dog nogle år på bagen, og han har snart lige så store fødder som jeg.

fodaftryk03_lille fodaftryk04_lille

Derfor prøvede vi igen for nylig, for at få et opdateret billede:

  1. Der males under fodsålen; ADVARSEL: det kan godt komme til at kilde!
  2. Fødderne sættes ned på papiret (eller man går nogle skridt på en papirbane)’
  3. Og man træder til sidst op i en bajle med vand og sæbe, og sørger for at håndklædet er inden for rækkevidde.

fodaftryk02_lille fodaftryk01_lille fodaftryk05_lille

Alternativt kan man flytte aktiviteten udendørs og lave en balje med mudder, som man træder op i, inden fødderne sættes på papiret. Det er en anden, men også meget sanselig og grænseoverskridende oplevelse.

mudderaftryk_lille

Se også hvordan man kan lave håndaftryk med mudder: “Mudderleg“.

Skriv et svar

