Former

Matematik og science er en del af læreplanerne, og hvordan skal man nu lige arbejde med former?
Jeg bruger forskellige lege, men kom i sidste uge på denne idé, som jeg håber på snarest at kunne afprøve.

“Redskabet” består af 12 lige lange stykker sugerør. Hvor lange man vælger at lave stykkerne afhænger af, hvor store figurer man ønsker at lave. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man bruge den del hvor der er knæk-funktion på sugerøret, så risikerer man at den bøjer de forkerte steder.
Her er sugerørene halveret, så stykkerne ca. er 10 cm lange.

Idéen er så, at stykkerne sættes på en tynd snor, som bindes sammen, så man får en kæde. Der skal være lidt luft imellem rørene, så der er slæk i kæden, ellers kan man ikke bøje dem i forskellige retninger.

Børnene kan sagtens selv lave deres egen kæde ved at klippe efter streger og sætte på snor. Det kan være en hjælp at suge snoren igennem, hvilket er godt for mundmotorikken med skidt når man får snoren i halsen!

Herefter kan børnene starte med at lave “tegninger”/former og gætte hvad hinanden har lavet.

IMG_9568 (2) IMG_9572 (2) IMG_9560 (2) IMG_3309 (2) IMG_3314 (2) IMG_3307 (2)

Senere kan man så gå over til konkrete opgaver:
Lav en firkant, en trekant, en cirkel, et hjerte osv.:

IMG_9549 (2) IMG_9556 (2) IMG_9567 (2) IMG_9565 (2) IMG_9562 (2) IMG_9573 (2)
For at lette øvelsen, kan man udlevere fotos af figurene de først par gange, så børnene kan se, hvordan de skal laves. Men der er sikkert mange løsningsmuligheder.

God fornøjelse 🙂

 

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s