Japansk Pileurt

Japansk Pileurt og Kæmpe Pileurt er for mig en hel ny verden. De kan begges spises; de spæde skud lugter en anelse af kokosmælk, og smager syrligt ligesom rabarber.

Jeg blev første gang præsenteret for den i onsdags på en workshop, hvor de fine nye skud blev brugt som en ingrediens til en pesto, der skulle akkompagnere en citronmarineret sandart. Det var en glimrende syregiver.

Da jeg kender et sted hvor de vokser, måtte jeg bare ud og se, om de var kommet op, og der var sørme banko.
Lige nu ser pileurtskrattet ikke ud af meget, men nede for foden af de visne bambus-lignende stænger fra sidste år skyder der store nye skud frem. De øverste 10-30 cm af planten kan høstes, indtil stænglerne bliver omkring 1 meter høje.

IMG_1714 (2)_li IMG_1701 (2)_li IMG_1698 (2)_li

Så her til aften er de dels blevet spist rå (lidt for rabarbar-agtig efter min mening, men dejlig sprøde), og dels blevet tilberedt til aftensmåltidet.

IMG_1821 (2)_li IMG_1855 (2)_li IMG_1858 (2)_li

De fineste skud blev skåret ud i ca. 5 cm lange stykker og derefter delt i 4 på langs. Derefter blev de smørstegt på panden i ca 5 min, og til sidst kogte jeg panden af med honning og balsamicoeddike. De blev virkelig gode og gjorde sig godt som tilbehør til nogle ellers triste couscous. Smagen var noget mere sofistikeret end udseendet.

Resten af skuddene blev skåret i små stykker og puttet i en crumble cake sammen med en håndfuld rabarber, som sagtens kunne være udeladt.
Da jeg aner en smag af kokos i pileurten, endte det med at blive revet kokos, smør og sukker, som kom ovenpå kagen.

IMG_1842 (2)_li IMG_1848 (2)_li IMG_1851 (2)_li

Serveret lun med flødeskum på, var den meget velsmagende.

IMG_1861 (2)_li

HUSK, at japansk pileurt er en invasiv art; det vil sige, at den ikke er hjemmehørende i Danmark, men er blevet indført. Den betegnes som landskabsukrudt, da den spreder sig uhørt hurtigt på bekostning af planterne omkring den, så tag den ikke med hjem i haven!
Og undgå at smide rå rester i komposten, da selv en lille stump af planten kan slå rod.

Skriv et svar

