Sirup

Jeg har virkelig fået øjnene op for skovens vilde urter i år, så de bliver brugt i næsten hvad som helst for tiden.
Jeg har dog aldrig kogt sirup før: “For hvad skal jeg dog bruge det til?”
– men mon ikke, jeg finder på anvendelsesmuligheder til denne skønne sirup, der smager himmelsk med sin blanding af sød skovmærke og milde mælkebøtter.

IMG_3545 (2)_li IMG_3556 (2)_li

Jeg brugte fladkravet kodriver (kronblade), skovmærke (topskyd med blomst), mælkebøtte (kronblade) og rabarbar fra haven, ca. en håndfuld af hver.
Dertil ca. 3 dl økologisk rørsukker og vand, så det hele var dækket.

IMG_3562 (2)_li IMG_3565 (2)_li IMG_3618 (2)_li

Efter en times kogning på lavet blus og uden låg, blev planterne sigtet fra, og siruppen hældt på et skoldet glas med låg til.

Jeg glæder mig til at smage den på pandekager, youghurt, is mm.

Skriv et svar

